Barber shop jako biznes rodzinny

Strefa Barbera

Czym jest „firma rodzinna”? To firma, w której większość udziałów należy do jednej rodziny. Jest to biznes będący pod wpływem rodziny i jej obecność jest kluczowa podczas podejmowania ważnych decyzji. Oczywiście definicji jest wiele, ale ta wydaje mi się najprostsza i najlepiej obrazująca specyfikę biznesów rodzinnych.

Jednym z najważniejszych elementów wyróżniających firmy rodzinne od nierodzinnych są dwa elementy: przedsiębiorstwo i rodzina. Zależą one od siebie i wzajemnie na siebie wpływają. Firmy rodzinne są filarami gospodarek krajowych i światowych. Ich liczebność z roku na rok wzrasta, ponieważ można zauważyć, że prowadzenie firmy rodzinnej stanowi bardzo ciekawy sposób na wielopokoleniowy biznes. Jest to połączenie dwóch światów: biznesowego i rodzinnego, które niesamowicie wpływają na funkcjonowanie takiego przedsiębiorstwa. W sferze biznesowej bardziej skupiamy się na działaniu firmy, na realizacji zadań oraz na zapewnieniu jej przetrwania. Natomiast w systemie emocjonalnym nastawienie jest na więzi między członkami zespołu, na długotrwałe relacje i lojalność. W firmach rodzinnych mamy miks obu tych światów, który sprawia, że są one niesamowicie przygotowane na płaszczyźnie biznesowej, jak i emocjonalnej. 

Firmy rodzinne cechuje zaufanie do swojego zespołu oraz traktowanie pracowników niespokrewnionych więzami krwi jak członków rodziny. Czasami nie da się rozgraniczyć życia rodzinnego od stricte biznesowego i pewne decyzje podejmowane są wspólnie przez cały zespół. 

Tradycja i historia takiego przedsiębiorstwa również mają bardzo duże znaczenie. Zazwyczaj pewne wartości są przekazywane z pokolenia na pokolenie. To, czym założyciel firmy kieruje się w życiu, przekłada się na jej działanie. Sam system wartości jest elementem, z którym członkowie rodziny i pracownicy się utożsamiają: działają według pewnych wartości, zgadzają się z nimi i prowadzą przedsiębiorstwo zgodnie z określonymi zasadami. We fryzjerskich firmach rodzinnych może to być np. pewien sposób obsługi klientów lub funkcjonowanie zakładu. Na przykład w moim zakładzie nie podajemy klientom alkoholu. Jest to uwarunkowane tym, że mój tata kieruje się w życiu ideologią ruchu subkulturowego „straight edge”, który polega m.in. właśnie na niepiciu alkoholu czy niesięganiu po używki. Do naszego zakładu została więc wprowadzona zasada, że napojów wyskokowych w nim nie podajemy. Uważam, że każdy rodzinny zakład fryzjerski powinien mieć w sobie takie „coś”, co będzie wyróżniało go na tle innych. 
 

Fot.: Maciej Bogaczyk


Właściciele firm rodzinnych działają w bardzo intuicyjny sposób. Niektóre decyzje są podejmowane tak, jak się je czuje. Dodatkowo firmy te cechuje stabilność; mają większą szansę na przetrwanie dzięki „transferowi międzygeneracyjnemu”, czyli procesowi sukcesji, którego zadaniem jest zapewnienie ciągłości trwania przedsiębiorstw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 2 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy