To my, fryzjerzy/barberzy, stwarzamy warunki do zadowolenia klienta. Wczujmy się zatem w rolę gościa w salonie, który przychodzi po usługę do zawodowca. Oczekuje on wyjątkowego potraktowania. Chce nam zaufać. Nasz zawód to zawód najwyższego zaufania. O tym należy pamiętać. Już podczas pierwszej wizyty klienta w naszym barber shopie wykazujmy umiejętność słuchania. Poznajemy w ten sposób osobę, która do nas przyszła: jej styl, sposób bycia, charakter, zachowanie i, co najważniejsze, potrzeby. Bardzo ważną rolę odgrywa informacja dotycząca oczekiwań wobec nas. Czy jesteśmy w stanie je spełnić?
Te wszystkie czynniki pozwalają nam złapać odpowiedni kontakt z klientem. Nieodzownym elementem budowania relacji z klientem jest wizerunek fryzjera/barbera. Składają się na niego wygląd zewnętrzny, zachowanie, a także wiedza i umiejętności fryzjera/barbera. Dla swoich klientów powinien być wzorem.
Bardzo istotne jest pierwsze wrażenie. Często decyduje ono o sympatii i zaufaniu. Specjalista musi dbać o wygląd zewnętrzny. Ważnym aspektem jest higiena osobista (czystość, zapach z ust, zadbane dłonie i paznokcie, umyte i wystylizowane włosy). Ubiór fryzjera zależy oczywiście od stylu barber shopu, własnej wygody czy komfortu pracy. Istnieją salony, w których obowiązuje strój służbowy, w innych zaś dowolny. Fryzury personelu powinny być oparte na aktualnie obowiązujących kanonach modowych. Jednocześnie staranne, dokładne, świetnie wykonane technicznie. Jesteśmy wizytówką i najlepszą reklamą salonu.
Dla klienta bardzo ważne są: przyjazne nastawienie wobec niego, poczucie taktu, uprzejmość i dobre wychowanie. Chce nam zaufać, istotna jest więc dyskrecja.
Klient zwraca uwagę na naszą gestykulację i mimikę. Należy pamiętać, że proces budowania relacji rozpoczyna się od pierwszej rozmowy telefonicznej czy przywitania z klientem i przedstawienia się. Musimy potrafić umiejętnie słuchać. Wobec klienta być bardzo elastyczni i dopasowywać do zaistniałych sytuacji. Kluczowa w relacji jest świadoma rozmowa, sposób, w jaki mówimy, odpowiadamy, prosimy, tłumaczymy czy przekonujemy klienta. Możemy wykazać się elokwencją.
Kandydat do pracy w zawodzie fryzjer/barber musi mieć przygotowanie psychologiczne. Istnieją cechy charakteru, które poprawiają samopoczucie tak ważne w naszym nastawieniu do kontaktu z klientem. Podkreślają pozytywny stosunek do zawodu. Najważniejsze to optymizm, zrównoważenie, pewność siebie, umiejętność samokrytyki i rzecz jasna wiara w siebie. Mają one wpływ na komunikację interpersonalną, doradztwo czy efektywność sprzedaży towarów i usług. Obdarzony takimi cechami fryzjer jest dla swojego klienta ekspertem w prawach pielęgnacji włosów i wyglądu.
W budowaniu relacji pomaga otwartość na klientów, kolegów i koleżanki w pracy czy przełożonego.
Złe nastawienie do klienta może być spowodowane przez pesymizm, lękliwość, brak pewności siebie, zwątpienie czy niecierpliwość. Skutkuje to złym doradztwem i niewłaściwą obsługą gości naszego salonu. Akceptowanie samego siebie i pozytywne nastawienie do drugiego człowieka są bardzo ważnymi czynnikami pozwalającymi utrzymywać dobre kontakty międzyludzkie. Radość z obcowania z innymi ludźmi, wczuwanie się w ich problemy, chęć pomocy, cierpliwość, szczerość, empatia to cechy istotne z punku widzenia efektywnego doradztwa i sprzedaży usług bądź towaru. Zdarza się, że życie prywatne, współpraca z kolegami i koleżankami, przełożonymi czy klientami wprowadza do naszego zachowania negatywne nastawienie, antypatię, brak zainteresowania, niecierpliwość czy nawet konfliktowość. Praca w obszarze własnego niezadowolenia pozwala rozpoznać przyczynę. Pomoże powrócić na...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 4 elektroniczne wydania
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
- Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
- ... i wiele więcej!