Budowanie relacji czy sprzedaż usług?

Strefa Barbera

Kiedy klient przychodzi do fryzjera, nie zna dokładnie swoich oczekiwań, nie wie, co będzie dla niego najlepsze. Abyśmy mogli udzielić fachowej porady, musimy być kompetentni, posiadać wiedzę, mieć odpowiednie nastawienie do klienta. W sposób przyjazny, empatyczny od pierwszego kontaktu rozpoczynamy budowanie relacji.

To my, fryzjerzy/barberzy, stwarzamy warunki do zadowolenia klienta. Wczujmy się zatem w rolę gościa w salonie, który przychodzi po usługę do zawodowca. Oczekuje on wyjątkowego potraktowania. Chce nam zaufać. Nasz zawód to zawód najwyższego zaufania. O tym należy pamiętać. Już podczas pierwszej wizyty klienta w naszym barber shopie wykazujmy umiejętność słuchania. Poznajemy w ten sposób osobę, która do nas przyszła: jej styl, sposób bycia, charakter, zachowanie i, co najważniejsze, potrzeby. Bardzo ważną rolę odgrywa informacja dotycząca oczekiwań wobec nas. Czy jesteśmy w stanie je spełnić?
Te wszystkie czynniki pozwalają nam złapać odpowiedni kontakt z klientem. Nieodzownym elementem budowania relacji z klientem jest wizerunek fryzjera/barbera. Składają się na niego wygląd zewnętrzny, zachowanie, a także wiedza i umiejętności fryzjera/barbera. Dla swoich klientów powinien być wzorem.

Bardzo istotne jest pierwsze wrażenie. Często decyduje ono o sympatii i zaufaniu. Specjalista musi dbać o wygląd zewnętrzny. Ważnym aspektem jest higiena osobista (czystość, zapach z ust, zadbane dłonie i paznokcie, umyte i wystylizowane włosy). Ubiór fryzjera zależy oczywiście od stylu barber shopu, własnej wygody czy komfortu pracy. Istnieją salony, w których obowiązuje strój służbowy, w innych zaś dowolny. Fryzury personelu powinny być oparte na aktualnie obowiązujących kanonach modowych. Jednocześnie staranne, dokładne, świetnie wykonane technicznie. Jesteśmy wizytówką i najlepszą reklamą salonu.

Dla klienta bardzo ważne są: przyjazne nastawienie wobec niego, poczucie taktu, uprzejmość i dobre wychowanie. Chce nam zaufać, istotna jest więc dyskrecja. 

Klient zwraca uwagę na naszą gestykulację i mimikę. Należy pamiętać, że proces budowania relacji rozpoczyna się od pierwszej rozmowy telefonicznej czy przywitania z klientem i przedstawienia się. Musimy potrafić umiejętnie słuchać. Wobec klienta być bardzo elastyczni i dopasowywać do zaistniałych sytuacji. Kluczowa w relacji jest świadoma rozmowa, sposób, w jaki mówimy, odpowiadamy, prosimy, tłumaczymy czy przekonujemy klienta. Możemy wykazać się elokwencją.

Kandydat do pracy w zawodzie fryzjer/barber musi mieć przygotowanie psychologiczne. Istnieją cechy charakteru, które poprawiają samopoczucie tak ważne w naszym nastawieniu do kontaktu z klientem. Podkreślają pozytywny stosunek do zawodu. Najważniejsze to optymizm, zrównoważenie, pewność siebie, umiejętność samokrytyki i rzecz jasna wiara w siebie. Mają one wpływ na komunikację interpersonalną, doradztwo czy efektywność sprzedaży towarów i usług. Obdarzony takimi cechami fryzjer jest dla swojego klienta ekspertem w prawach pielęgnacji włosów i wyglądu. 
 


W budowaniu relacji pomaga otwartość na klientów, kolegów i koleżanki w pracy czy przełożonego.

Złe nastawienie do klienta może być spowodowane przez pesymizm, lękliwość, brak pewności siebie, zwątpienie czy niecierpliwość. Skutkuje to złym doradztwem i niewłaściwą obsługą gości naszego salonu. Akceptowanie samego siebie i pozytywne nastawienie do drugiego człowieka są bardzo ważnymi czynnikami pozwalającymi utrzymywać dobre kontakty międzyludzkie. Radość z obcowania z innymi ludźmi, wczuwanie się w ich problemy, chęć pomocy, cierpliwość, szczerość, empatia to cechy istotne z punku widzenia efektywnego doradztwa i sprzedaży usług bądź towaru. Zdarza się, że życie prywatne, współpraca z kolegami i koleżankami, przełożonymi czy klientami wprowadza do naszego zachowania negatywne nastawienie, antypatię, brak zainteresowania, niecierpliwość czy nawet konfliktowość. Praca w obszarze własnego niezadowolenia pozwala rozpoznać przyczynę. Pomoże powrócić na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy