Dywersyfikacja przychodu w barber shopie

Strefa Barbera

W salonie fryzjerskim to usługi są głównym źródłem dochodu. Głównym nie oznacza, że jedynym, ponieważ w dzisiejszych czasach jest możliwość dywersyfikacji swojego zysku (czyli rozszerzenia produktów i/lub usług w celu pełniejszego wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa) na różnych płaszczyznach. Podzieliłam to na sześć filarów, które są warte uwagi, jednak nie stanowią jedynych wyznaczników. Najważniejsze jest skupienie się na usługach i ludziach, ale każdy może działać według własnego pomysłu i koncepcji.

Usługi to relacje

Koszt pozyskania nowego klienta jest o wiele wyższy niż koszt utrzymania stałego klienta. Znaczy to mniej więcej tyle, że łatwiej i bezpieczniej jest dbać o swoich stałych klientów niż non stop poszukiwać nowych. Mówiąc jeszcze prościej: to właśnie stali klienci płacą nasze rachunki, więc należy ich szanować i nie zapominać o ich lojalności wobec naszej firmy. Oczywiście pozyskiwanie nowych klientów również jest bardzo ważne, żeby nie zamknąć się w jednym gronie. Poza tym nowe osoby stawiają przed nami wyzwania i ciągle uświadamiają, że fryzjerstwo to zawód żywy i trzeba cały czas się uczyć. 

Kosmetyki

Moim zdaniem, jest to jeden z niezwykle istotnych filarów funkcjonowania zakładu. Sprzedaż kosmetyków należy traktować jako dodatkowy przychód dla naszego salonu. Bardzo ważne jest przygotowanie się do wprowadzenia takiej sprzedaży.

Oczywiście najpierw trzeba przemyśleć, jakie produkty chcielibyśmy mieć w naszym miejscu pracy. Dobrze jest mieć jakiś plan na wybór asortymentu i trzymać się pewnej koncepcji. Nie chciałabym tutaj dawać konkretnych przykładów, bo uważam, że każdy salon powinien mieć na siebie pomysł, nie tylko jeśli chodzi o jego wnętrze i sposób działania, ale również na dobieranie produktów do użycia i sprzedaży. Nie wszystkie kosmetyki danej marki są warte uwagi, często zapach danej linii jest ciekawy, ale jedynie jako woda kolońska, a nie olej do brody. Nie wszystkie pomady czy balsamy do brody musimy od razu kupować do sprzedaży detalicznej. Wszystko to trzeba samemu zweryfikować. 

Należy sprawdzić, jakie są topowe marki i dlaczego one takie są. Poczytać o nich co nieco, poznać ich historię; czy zajmują się produkcją kosmetyków od wielu lat, czy jest to coś nowego; czy nie jest to koncern międzynarodowy, który produkuje masowe ilości kosmetyków do każdej części ciała i wprowadza sprzedaż męskich kosmetyków tylko dlatego, że jest to modne; czy składy tych kosmetyków i stosunek jakości do ceny są odpowiednie itp.
Najlepiej wybrać na sam początek dwie lub trzy marki i sprawdzić, jak się na nich pracuje, jakie kosmetyki są lubiane przez Twoich klientów i jakie Ty lubisz.

Sprzedaż asortymentu kosmetycznego można oczywiście traktować jako dodatkowy przychód dla naszego salonu, ale oprócz tego zaletami wprowadzenia takiej sprzedaży jest budowanie wiarygodności jako wykwalifikowanego fryzjera, który zna się na produktach i wie, w jaki sposób rozwiązać problemy swoich klientów czy nawiązywanie znajomości z przedstawicielami marek kosmetycznych. 

Bardzo ciekawą zasadę sprzedaży wymyślił David Raccuglia, czyli założyciel American Crew: „jeżeli w zakładzie fryzjerskim robisz jakiś obrót, to 30% z tego musi się brać z odsprzedaży kosmetyków”*. Dlatego tak istotne jest nawiązywanie współpracy z przedstawicielami handlowymi i producentami kosmetyków, aby uzyskać jak najlepsze ceny i rabaty, żeby nam się to po prostu opłacało. 

Sprzedaż internetowa

Poruszyliśmy już ciekawy wątek stacjonarnej sprzedaży, zachęcam także do zastanowienia się (jeśli jeszcze tego nie robisz) nad stworzeniem sklepu internetowego do sprzedaży kosmetyków. Wiąże się to oczywiście z pewnym nakładem finansowym, który jest niezbędny, aby stworzyć sklep wraz z logistycznym przygotowaniem się do wysyłek, czyli np. kartony, taśma klejąca czy wypełniacze, ale także dodatkowe miejsce do pakowania, np. osobny stół przeznaczony jedynie do tej czynności. Dlatego jeżeli masz możliwości i chęci – to zachęcam. Nad stworzeniem takiego sklepu trzeba przysiąść i poświęcić na to trochę czasu. 
Samo przygotowanie produktów do sprzedaży, czyli zrobienie zdjęć na stronę, spisanie składów i sposobu użycia już chwile trwa. Następnie cały koncept strony, zdjęcia wnętrza i inne dodatkowe funkcjonalności, które najlepiej omówić z programistą firmy zewnętrznej, która pomoże w rozwianiu wszelkich wątpliwości. Na końcu podpisanie umowy z firmą kurierską, która będzie odbierała przesyłki z miejsca prowadzenia działalności, aby zaoszczędzić na czasie. I w bardzo dużym skrócie to by było wszystko na taki start. Sam sklep i poniesiony koszt nie zwrócą się szybko, jest to inwestycja długoterminowa. Zanim za pomocą reklam i marketingu szeptanego rozgłośnisz, że Twój salon ma stronę i tam można kupić produkty, minie na pewno jakaś chwila, jednak jest to świetna możliwość do poszerzenia swojej działalności o kolejne aspekty.

Targi

Kilka razy do roku bierzemy czynny udział w większości imprez branżowych, jakie odbywają się w Polsce i na świecie. Cały czas jesteśmy zwolennikami targów i uważamy, że mają one ogromny sens. Przychodzenie oraz wystawianie się na targach fryzjerskich jest dla nas bardzo ważne. Od lat dzięki uprzejmości naszych partnerów działamy na wspólnych stanowiskach i wzajemnie wspieramy się w różn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy