Kontrola finansów – nieoczywista oczywistość

Strefa Barbera

Czas kryzysu uwidacznia w biznesie to, co schowane było głębiej: brak rezerwy finansowej, zarządzanie budżetem salonu w dowolny, czasem wręcz frywolny sposób.

W trakcie moich szkoleń menedżerskich temat finansów jest jednym z bardziej emocjonujących. Często słyszę od właścicieli/menedżerów salonów, że nie prowadzą comiesięcznych analiz, np. kosztów, rentowności salonu czy rentowności pracownika. Bo nie potrzebują. Interes się kręci, na życie spokojne jest, więc jest ok. Zwykle jest. Do momentu. Dla wielu właścicieli salonów beauty takim samym ciosem jak COVID-19
może być odejście pracowników, własna niedyspozycja czy inny przypadek losowy. Właśnie dlatego analiza finansowa jest niezwykle ważna. Mogę Ci pomóc przez to przejść. Kontrola budżetu salonu beauty może być prosta. Wykonajmy to wspólnie krok po kroku. 

JAK ZACZĄĆ?

1. Pozbieraj informacje

Jeśli chcesz zapanować nad budżetem Twojego salonu, zacznij od przeliczenia kosztów. Nie zakładaj proszę, że kontrolą wydatków w Twoim salonie zajmuje się księgowa, bo zwykle tak nie jest. Księgowy zajmuje się, w uproszczeniu ujmując, poprawnym rozliczaniem dokumentów w Twojej firmie. Nie jest to to samo co prowadzenie analizy finansowej Twojego salonu.

ANALIZA FINANSOWA = BADANIE I KONTROLA BUDŻETU SALONU

Do analizy potrzebne jest właściwe zbieranie i zestawianie konkretnych informacji. Jakich? Zależy, co chcesz przeliczyć:

  • wydatki firmy,
  • rentowność pracownika,
  • efektywność pracy salonu,
  • zużycia magazynu,
  • rentowność cennika.

Co na początku będzie Ci potrzebne? Tabela kosztów, w tym ustalenie kosztów ponoszonych na pracowników. Przyda Ci się tabela obrotów każdego pracownika, najlepiej z podziałem na sekcję, tj. sprzedaż, rodzaj usługi. Dodatkowe potrzebne informacje to np. zużycie towaru rozliczane per pracownik.

2. Obrót nie jest wyznacznikiem

Podczas pracy indywidualnej z salonami często otrzymuję informację: ile wynosi obrót salonu, obrót pracownika. Przy czym obrót nie jest wskaźnikiem sukcesu. O tym, czy Twoje finanse w salonie są w dobrej, czy złej kondycji, decyduje: końcowy zysk, efektywność wynagrodzeń, rentowność salonu oraz punkt krytyczny – czyli próg finansowy w Twojej firmie (punkt, poniżej którego popadasz w długi).

ZYSK = OBRÓT – KOSZTY

Twoje wynagrodzenie jest kosztem, nie utożsamiaj go z zyskiem salonu. Zysk salonu to te środki, które zostają na utrzymanie płynności finansowej Twojego salonu. Rezerwa pieniężna na takie czasy, jak COVID-19.

3. Zapanuj nad kosztami

Jeśli masz zamknięty salon, to ciężko wygenerować obrót. Możesz jednak zapanować nad wydatkami. To jest ten czas – jak najszybciej podlicz wszystkie koszty w Twoim salonie. To bardzo proste. Wypisz wszystkie wydatki, które pokrywane są z kasy salonu. Właśnie w ten sposób. Nie interesuje Cię w tej chwili, co jest kosztem w założeniu księgowości. Wpisujesz wszystkie sytuacje, gdzie rzeczywiście wydawane są pieniądze salonu. Jeśli nie prowadzisz takich rozliczeń, możesz skorzystać z mojego prostego w obsłudze arkusza. Jak widzisz, podzieliłam wydatki salonu na:

  • koszty stałe – tak je nazwijmy, ze względu na to, że płacisz je regularnie co miesiąc w tej samej kwocie, np. czynsz za lokal;
  • koszty pracownika – tutaj najważniejsze jest ujęcie wszystkich elementów wynagrodzenia (nawet premii, której nie zna, bo o niej nie wie);
  • koszty materiału – jeśli prowadzisz miesięczną ewidencję zużycia produktów na magazynie – skorzystaj z tego rozliczenia. Jeśli nie – przelicz sumę faktur za towar z poprzedniego roku i podziel na 12 – wyjdzie z tego średni koszt towaru/miesiąc. 

4. Jak zmniejszyć koszty stałe?

W tej chwili potrzebujesz szybkich rozwiązań dla dynamicznej sytuacji. W przypadku tzw. kosztów stałych szybkie cięcie wymaga mądrego przemyślenia sytuacji firmy. Lokalu nie zmienisz z dnia na dzień, więc tym kosztem raczej się nie zajmuj w pierwszej kolejności. Jeśli wiesz, że lokal jest za drogi na Twoje możliwości finansowe, wyznacz sobie cel – zmianę lokalu – i zajmij się tym po ustaniu sytuacji nadzwyczajnej. W tej chwili działasz w trybie awaryjnym. Potrzebujesz szybkich rozwiązań. Zastanów się nad wszystkimi kosztami, które są zbytkiem w tym czasie. Masz wiele możliwości, żeby znaleźć oszczędności, np.:

  • Samochód służbowy – obecnie banki i leasingi są skłonne do różnych rozwiązań, dlatego zastanów się, czy faktycznie potrzebujesz samo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy