Osiem rzeczy, o które musisz zadbać, prowadząc stronę na Facebooku

Strefa Barbera

Prowadzenie strony na Facebooku wbrew obiegowej ostatnio opinii wcale nie jest proste. Wymaga czasu, wiedzy, zaangażowania i bycia na bieżąco z marketingowymi nowinkami. Co, jeżeli jednak jesteśmy jednoosobową orkiestrą albo prócz marketingu mamy po prostu firmę do zarządzania i klientów do obsłużenia?

Przygotowałam dla Ciebie top 8 elementów i kroków niezbędnych do tego, aby Twoje media społecznościowe, w tym przede wszystkim strona na Facebooku*, były nie tyle efektowne, co przede wszystkim efektywne. 

1. Grupa docelowa

Pamiętanie o tworzeniu treści do grupy docelowej jest kluczowe. A często nam to umyka. Tworzymy pod swój wewnętrzny głos albo dla szefa. Zastanów się, kto jest po drugiej stronie ekranu. Jakich treści oczekuje i co sprawia, że chce przebywać z Twoimi postami dłużej? Zawsze możesz o to również zapytać swoich klientów podczas wizyty w salonie – zapewne podrzucą Ci sporo pomysłów. 

Musisz również pamiętać o tym, że na swoim profilu masz różnych odbiorców: 

  • potencjalnych klientów, 
  • obecnych klientów,
  • byłych klientów, 
  • fanów, którzy „robią Ci zasięgi i zaangażowanie”, ale nie byli, nie są i nie będą klientami. 

Do każdego z nich będziesz kierował trochę inny komunikat. I warto o nich wszystkich w swoich mediach społecznościowych pamiętać. 

2. Brand Visual Identity

To nic innego jak spójność, którą utrzymujesz w swoim profilu na Facebooku, oraz branding, czyli spójne elementy graficzne i wizualne oraz charakter komunikacji Twojego salonu. 

Wyobraź sobie, że scrollujesz Facebooka. Zapewne Twój wzrok i umysł w sposób świadomy nie zatrzymują się na każdym z postów. Nic dziwnego. Żyjemy w świecie przebodźcowania, jesteśmy zalewani komunikatami reklamowymi, w social mediach nie potrafimy na dłużej skupić swojej uwagi. Zostało nawet wyliczone, że czas, jaki masz na zainteresowanie swojego odbiorcy treścią, to 0,2 sekundy. Tylko! Dodatkowo 90% odbiorców mediów społecznościowych jest biernych: tylko ogląda. Trudno o zaangażowanie. 

I tutaj z pomocą przychodzi budowanie świadomości marki. Ludzie lubią rzeczy, które znają. Dlatego niezwykle ważne utrzymanie jest spójności na profilu. Dzięki temu budujesz świadomość swojej marki, a ludzie zaczynają kojarzyć Twoje treści i odróżniać je od innych. 

Jeżeli na Twoich zdjęciach czy grafikach pojawia się logo bądź inne spójne elementy, większa szansa, że potencjalny klient Cię zapamięta. W przypadku obecnego klienta, który już Cię lubi, logo i spójne elementy Twojego salonu przyciągną jego uwagę. 
 


Samo zdjęcie tak naprawdę może być dodane na profilu jakiegokolwiek salonu i w ogóle Cię nie wyróżnia. Warto tutaj również zachować tzw. anatomię dobrego posta. 

Czy zawsze wszystkie elementy muszą się pojawić? Nie! Ale logo to niezbędny element. 
 


Ponadto warto pamiętać, jak działa proces konsumpcji treści w internecie. 

  1. Dostrzegamy zdjęcie/grafiki. 
  2. Jeżeli nas zaciekawi, czytamy napis na grafice. 
  3. Jeżeli i to nas skusi, czytamy dopiero opis do postu. Często nie cały, a pierwszych kilka linijek. Zatem najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku. 

3. Wygląd i informacje strony

Być może to smutna informacja, ale czasami jedyna styczność Twojego potencjalnego klienta z Twoją stroną na Facebooku to wejście na nią, aby zobaczyć godziny otwarcia. 

Cały czas skupiamy się na dobrej komunikacji, zapominając o podstawach, jakimi są informacje i wygląd Twojej facebookowej strony. To niezbędne!

  1. Sprawia, że jest użyteczna dla Twojego odbiorcy. Jest w stanie szybko znaleźć najważniejsze informacje. 
  2. Atrakcyjna, dobrze uzupełniona może sprawić, że ktoś jednak zostawi lajk albo obserwację i zostanie z Tobą na dłużej. Chociaż to nie najważniejsze. Za lajki chleba nie kupimy. 

O czym powinienieś pamiętać? 

  • Zdjęcie w tle, które ma dobre wymiary, nie przycina się na mobile. Koniecznie wszystko musi wyglądać dobrze w telefonie, nie na komputerze. Ponad 90% odbiorców korzysta z Facebooka na telefonie. Dobrze, jeżeli na zdjęciu w tle jest zdjęcie salonu, pracowników, zadowolonych klientów albo informacja o godzinach otwarcia i adresie czy o najnowszej promocji. Uwaga! Nie wszystko na raz. Jedna informacja jest wystarczająca, nie mieszaj. Nie zmieniaj również zdjęcia w tle częściej niż raz w miesiącu. 
     

  • Pamiętaj, aby zmieniać przypięte posty. Tak brak komunikacji, jak i ostatni przypięty post sprzed sześciu miesięcy może psychologicznie budzić w odbiorcy złe skojarzenia. „Czy ten salon nadal działa, skoro nic nie publikuje albo dawno nie opublikował nic nowego”. 
     

  • Warto uzupełnić wszystkie informacje o salonie. Adres mailowy, nr telefonu, godziny otwarcia, zakres cenowy, wgranie cennika, stworzenie albumu z pracownikami na pokładzie czy kosmetykami, na których pracujesz. 
     

 


4. Jakość treści: zdjęcia oraz grafiki 

Jakość Twoich treści w mediach społecznościowych świadczy o jakości Twoich usług. Jakość Twoich zdjęć może świadczyć o jakości Twoich fryzur. Tak działa ludzki mózg. Nawet jeżeli tworzysz najlepszej jakości fryzury czy koloryzację, ale fotografujesz je źle wykadrowane, w złym świetle lub po prostu telefonem/aparatem złej jakości, może to zaburzyć odbiór Twoich produktów i wprowadzić pewien dysonans poznawczy. 

Zawsze dbaj o to, aby zdjęcia były na jak najwyższym poziomie: 
 

 

  1. Niech nie wyglądają na robione „mikrofalą”.
  2. Zawsze staraj się robić je w pionie. To najlepszy format na Facebooka.
  3. Przed zrobieniem zdjęcia przetrzyj ekran. 
  4. Jak najbardziej możesz używać edycji zdjęć i je obrabiać, ale nie stosuj filtrów! Ludzie oczekują autentyczności. Chcą zobaczyć, na co naprawdę Cię stać. Filtry zmieniają kolor włosów, który jest efektem Twojej pracy. 
     


Jak najbardziej możesz również tworzyć grafiki. To nie zawsze muszą być zdjęcia. Pamiętaj jedynie o prawach autorskich – nie możesz tak po prostu wziąć sobie pewnych elementów z sieci. Ich licencja musi wyrażać zgodę na komercyjne wykorzystanie, tzw. CC-0. 

Tworząc posty, zastanów się, jaki jest cel Twojej grafiki/ zdjęcia. Czy jednoznacznie wynika to z postu? Edukacyjny, informacyjny, sprzedażowy, „zabawowy”, angażujący, lifestylowy? 

5. Komunikacja: SM to dialog

Media społecznościowe opierają się na relacjach i komunikacji, na tworzeniu społeczności i dialogu. Nie możesz oczekiwać, że po drugiej stronie znajdzie się ktoś, kto chce czytać Twoje komunikaty i wchodzić z nimi w interakcję. Musisz dać mu powód do tego, aby chciał poznawać Twoje treści. Rozmawiaj z ludźmi, dyskutuj, a nie tylko przekazuj komunikaty. Słuchaj swoich fanów, czytaj komentarze. 
Ponadto dbaj o swoją społeczność. Odpisuj szybko na wiadomości prywatne i komentarze. Dbaj o recenzje i opinie. Zawsze proś swoich zadowolonych klientów o pozostawienie śladu w Twoich kanałach społecznościowych. Poproś o ocenę na Facebooku. 
 


Im większa liczba ocen pozytywnych i dobrych opinii, tym większa szansa, że potencjalny klient zamieni się w tego obecnego. Każdy z nas sprawdza opinie przed zakupem produktu, a tym bardziej skorzystaniem z usługi. 

6. CTA

Call To Action to wezwanie do działania. Chcesz, aby ludzie komentowali Twoje treści albo podawali je dalej? Daj im o tym znać! Poproś o to w opisie postu. Zadawaj pytania. Wrzucaj posty, w których użytkowników musi coś uzupełnić. Pamiętaj: jeden post to jedno wezwanie do działania. Ludzie są w social mediach leniwi. Jeżeli poprosisz ich o zbyt wiele rzeczy, nie będą wiedzieli, co mają zrobić, finalnie nie zrobią nic. 

7. Planowanie i linie postów

Oczywiście treści, których powinno pojawiać się najwięcej, to Twoje realizacje. Świetnie, jeżeli będą to metamorfozy i pokazywanie efektów „po” wraz z zestawieniem ze zdjęciem „przed”. Ale nie tylko! 

  • Dodawaj opinie Twoich klientów – to nie będą posty, które wywołają wielkie zaangażowanie, ale będą społecznym dowodem słuszności, że robisz dobrą robotę i warto stać się Twoim klientem. 
  • Pokazuj trendy, kreatywne fryzury, pomysły na odświeżenie wizerunku. 
  • Wrzucaj porady, jak dbać o włosy.
     

  • Wykorzystuj memy, virale czy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy