Inspiracje czerpiemy zewsząd! Laurent Philippon, Hair: fashion and fantasy (Thames & Hudson 2013)

Strefa Barbera

Moje spotkanie z jednym z najbardziej znanych fryzjerów świata Laurentem Philippon z Francji odbyło się w Sieradzu w 2016 r. w trakcie trwania tamtejszego Open Hair Festival. Nie obyło się bez małego nieporozumienia. Nie rozpoznałem go, kiedy pojawił się w trakcie naszego pokazu, a następnego dnia spotkaliśmy się przy podpisywaniu książek i śmialiśmy z faux pas. Bardzo sympatyczny, ale rzeczowy i, co najważniejsze, nietuzinkowy człowiek.

Jego książka Hair: fashion and fantasy jest od tamtego czasu moim numerem jeden na półce z książkami fryzjerskimi. Dodam, że mam ich dziesiątki z całego świata, ale ta jedna utkwiła mi w głowie na długo i to do niej najczęściej wracam.

Laurent zaczął karierę w połowie lat 80. XX w., praktykując w barber shopie swojego ojca. Stamtąd trafił do słynnego Alexandre’a de Paris (ten z kolei był uczniem Antoine’a Cierplikowskiego). Szybko pokazał się z najlepszej strony, uczestnicząc w niezliczonej liczbie pokazów i sesji zdjęciowych. To właśnie tym sesjom, ale przede wszystkim ogromnej miłości do fryzjerstwa jest poświęcony przywołany album.

Autor w słowie wstępnym zapewnia nas o pasji, jaką obdarza nasze szlachetne rzemiosło. Opowiada o historii zawodu fryzjera damskiego, o włosach i o tym, co najpiękniejsze, czyli o metamorfozie, jakiej jest poddana klientka na jego fotelu. A klientki były niebanalne. Naomi Cambell, Claudia Schiffer, Anja Rubik, Gwen Stefani, Irina Lazareanu, Catherine McNeil, Molly Gun, Daphne Guiness czy Dita Von Teese to tylko niektóre z wielkich nazwisk wybiegów modowych, które siedziały na jego fotelu. Robi to rzeczywiście wrażenie, choć ja zawsze się zastanawiałem, czy takie gwiazdy jak Laurent Philippon obsługują jeszcze normalnych ludzi w salonie. Muszę go kiedyś o to zapytać, bo przecież usługa dla klienta z ulicy to clue naszej pracy. Ale nie wchodząc w szczegóły pracy autora, stwierdzam, że inspiracji w tej książce jest ogrom. Dla mnie jest ważne to, że główną impresją jest fryzjerstwo uliczne. A to jest to, w czym mamy punkt styczny z naszym Jamowym barberingiem.

W tej książce oglądamy przenikanie różnych światów, łamanie barier i s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy