Na co zwrócić uwagę, wybierając nazwę swojej firmy?

Strefa Barbera

Wybór nazwy to pierwszy krok w tworzeniu wizerunku własnej firmy. Jest to jedna z najważniejszych i kluczowych spraw, którą trzeba wziąć pod uwagę na początkowym etapie tworzenia swojej marki. Nazwa powinna być krótka, zapadająca w pamięć i najlepiej kojarząca się z usługami, jakie wykonujemy. To z nią w pierwszej kolejności spotyka się klient i to ona wpłynie na pierwsze jego wyobrażenia. Warto wybrać prostą nazwę, bo łatwo ją zapamiętać, ale im będzie prostsza, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie powielana. Możliwości jest wiele, a mimo to bardzo dużo firm nie sprawdza swojego wyboru i w efekcie na rynku istnieje wiele firm o tych samych nazwach. Co zrobić, aby tego uniknąć? Opowiem Wam, w jaki sposób sama zabezpieczyłam własną nazwę i dlaczego warto to zrobić.

Przed wyborem nazwy postanowiłam sprawdzić, czy ktoś pod taką nazwą nie działał lub nie działa na terenie Polski. Kiedy miałam w planach otwarcie działalności pod nazwą „Lady Barber”, mieszkałam w Anglii, nie mając pewności, czy wrócę do kraju, czy też zostanę na dłużej w Wielkiej Brytanii. Wiedziałam jednak, że gdziekolwiek będę, w dużej mierze swoje treści będę kierowała do ludzi z Polski. Sprawdziłam więc dokładnie w CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) oraz na stronie Urzędu Patentowego, czy ktoś nie działa pod podobną nazwą.

Dlaczego podjęłam takie kroki? Po pierwsze: nie chciałam robić sobie i komuś problemów, po drugie: oczywistym dla mnie było, że tworząc coś własnego, nie chcę stać się czyimś cieniem. Po sprawdzeniu wszystkich źródeł okazało się, że nikt w Polsce nie używał nazwy, którą chciałam zarezerwować. Postanowiłam więc stworzyć brand „Lady Barber”.

W tamtych latach w Polsce barber shopów było bardzo mało, dlatego miałam duże pole wyboru. Z perspektywy czasu i ze świadomością tego, jak bardzo rozwinęła się ta dziedzina w naszym kraju, wiem, że drugi krok, jaki podjęłam, był bardzo trafiony. A mianowicie: postanowiłam złożyć wniosek do Urzędu Patentowego RP o przyznanie mi prawa do ochrony słownego znaku towarowego 
„Lady Barber”. Zrobiłam to, ponieważ zauważyłam, że w Polsce coraz więcej osób zaczyna posługiwać się różnymi kombinacjami słów związanych z barberingiem, a nazwę „Lady Barber” chciałam zarezerwować dla siebie. 

Ostatecznie uzyskałam prawo do ochrony słownego znaku towarowego „Lady Barber” na terenie RP. Weryfikacja trwała rok, ale fakt, że nikt wcześniej nie działał pod tą nazwą w Polsce, jak i moja aktywność w branży i social mediach, była na tyle wiarygodna, że uzyskałam Świadectwo Patentowe. Moja nazwa jest bardzo prosta i wpadająca w ucho, co ma swoje plusy i minusy. Gdybym na pocz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy