Nie jestem obojętny, nie jestem obojętna – działalność charytatywna w barber shopie

Strefa Barbera

Zaangażowanie firm w akcje charytatywne nie jest niczym nowym. Gdy myślimy o działaniach dobroczynnych na dużą skalę, to stają nam przed oczami logo znanych marek. Kopanie studni w Afryce, sadzenie drzew, wsparcie dla szkół, pomoc żywnościowa i medyczna dla krajów objętych wojną, fundowanie posiłków niedożywionym dzieciom – to tylko niektóre kampanie, które znamy z billboardów i reklam w telewizji.

Niemal każda korporacja zatrudnia sztab ludzi, których praca polega na wymyślaniu i wdrażaniu projektów pomocowych i społecznych, a ich różnorodna tematyka często ma charakter globalny (ochrona lasów deszczowych, sprzątanie oceanów, budowanie szkół w Afryce).

Społeczna odpowiedzialność biznesu

W biznesie spotykamy się z pojęciem „społeczna odpowiedzialność biznesu”, czyli CSR (Corporate Social Responsibility). Zagadnienie to obejmuje szeroko pojętą etykę firmy oraz działania dobroczynne, jakich się ona podejmuje. Początkowo dotyczyło ono międzynarodowych koncernów, których działalność ma ogromny wpływ na świat, w jakim żyjemy; na środowisko, klimat czy lokalne społeczności. Jednak wraz ze wzrostem ogólnej świadomości CSR stał się istotnym elementem niemal każdego biznesu.

Należy pamiętać, że CSR to nie są jednorazowe zbiórki pieniędzy czy spontaniczne wsparcie jakiejś instytucji działającej na rzecz potrzebujących. CSR to działania bardziej złożone i długoterminowe. Oczywiście każdy gest pomocy jest godny pochwały, ale CSR zakłada zaangażowanie w regularne działania mające na celu zmianę otaczającej rzeczywistość, również w skali mikro. Obecnie obserwujemy trend, gdzie CSR wdrażany jest w niewielkich, lokalnych firmach, w tym w salonach fryzjerskich, piekarniach, małych sklepikach czy restauracjach. Ich właściciele i właścicielki starają się świadomie i rozważnie prowadzić swoje biznesy. Ponieważ działa tu efekt skali, wynikający z zaangażowania milionów mikroprzedsiębiorców na całym świecie, efekty ich działań przynoszą wymierne korzyści. 

CSR to długofalowa polityka firmy, która stawia również na świadome wybory, np. rezygnację z plastikowych kubków do picia, redukcję zużycia wody czy recykling śmieci. Ochrona środowiska to także działalność charytatywna!

Dlaczego pomagamy?

Jesteśmy ludźmi, mamy emocje, uczucia oraz empatię. Zazwyczaj ciężko nam przejść obojętnie, widząc czyjąś krzywdę. Niekiedy przychodzi refleksja, że nam się w życiu udało, podczas gdy inni nie mieli tyle szczęścia. Część z nas odczuwa silny lokalny patriotyzm i działa na rzecz swojej społeczności. Niektórzy chcą się podzielić dobrami, które udało im się zgromadzić. Czasami jakaś tragedia dotyka naszych bliskich, przyjaciół, znajomych czy sąsiadów, więc czujemy się w obowiązku ich wesprzeć.

Pomaganie wzmacnia nasze poczucie sprawczości. Jesteśmy z siebie dumni, czujemy się silniejsi, mocniejsi i potrzebni. Gdy widzimy, że nasze starania i pomoc realnie zmieniają czyjeś życie; gdy z naszej zbiórki uda się nakarmić bezdomne psy, kupić świąteczne paczki dzieciom w domu dziecka czy sukcesem zakończy się zbiórka pieniędzy na nowy wózek inwalidzki, to rodzi się w nas poczucie, że jesteśmy dobrymi ludźmi. To uczucie jest na tyle przyjmie, że gdy raz go doświadczymy, to mamy ochotę na więcej.

Czy pomoc zawsze płynie z dobroci serca?

Oczywiście, że nie. Często w firmach, szczególnie tych dużych, działalność charytatywna jest przemyślanym posunięciem wizerunkowym, podążaniem za modą; służy integrowaniu zespołu pracowników czy nawiązaniu bliższych relacji z klientami. Bez względu na to, jakie pobudki stoją za działalnością filantropijną (czy podążamy za empatią, czy chcemy ocieplić wizerunek firmy), działalność charytatywna jest ważna, potrzebna i przynosi rzeczywistą pomoc potrzebującym.

Działalność dobroczynna w social mediach

W dobie social mediów dobroczynność zyskała nowe oblicze. Stała się wydarzeniem, fetą, imprezą, która lotem błyskawicy obiega sieć, przynosząc w odpowiedzi zasięgi i lajki. Nie widzę w tym nic złego. Marketing wielu firm przeniósł się do internetu, a social media stały się istotnym elementem prowadzenia działalności. Dzięki nim możemy być w kontakcie z klientami i na bieżąco informować ich o naszych działaniach. Jednocześnie należy pamiętać, że im więcej rozgłosu zyska nasza akcja, tym więcej darczyńców do niej dołączy. 

Kampania charytatywna w barber shopie

W barber shopie czy salonie fryzjerskim z powodzeniem można prowadzić działalność charytatywną. Może ona wpisywać się w nurt CSR lub być po prostu jednorazową akcją na rzecz wybranej organizacji. Każda pomoc to świadomy ruch wobec świata, a dobroczynność przynosi korzyści obu stronom. Za decyzję, w jaki sposób firma zaangażuje się w pomoc, odpowiada właściciel. Warto zaprojektować kampanię tak, by włożona w nią energia i praca przyniosły maksymalne efekty. 

Jeśli jesteś osobą, na której spoczywa obowiązek przygotowania takiej akcji, zacznij od zadania sobie trzech prostych pytań:

  1. Komu chciałbym/chciałabym pomóc? 
  2. Co sprawi mi największą satysfakcję i radość?
  3. Dlaczego to robię?

      
Określ, co jest Ci bliskie i spójne z wyznawanymi przez Ciebie wartościami. Kampanie, które są oderwane od naszych przekonań, mogą wyjść sztucznie, a i nam będzie ciężko się
w nie zaangażować. Warto skonkretyzować odbiorcę naszej pomocy. Gdy wyznaczysz sobie cel i poznasz swoje pobudki, łatwiej będzie Ci przygotować spójny, ciekawy i efektywny projekt. Jeśli jednak nie masz sprecyzowanego pomysłu i nie wiesz, jak się do tego zabrać, zawsze możesz sprawdzić w internecie, jak robią to inni. 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy