Planuj i realizuj działania promocyjne w swoim salonie

Strefa Barbera

„Jeśli otworzysz najlepszy salon w mieście, klienci sami dotrą do twoich drzwi – prawda czy fałsz?” – tym pytaniem zwykle na szkoleniach wywoływałam ciekawą dyskusję, kończącą się konkluzją, że tak to nie działa. Mając salon, trzeba to jeszcze światu ogłosić i przypominać o swoim istnieniu. I to jest zadanie promocji, która niezależnie od profilu salonu jest niezbędna. Ważne jednak, aby korzystać z niej z rozwagą i nie sprowadzać jej wyłącznie do obniżania cen.

Planując działanie promocyjne, warto w pierwszej kolejności ustalić, co ma być jego celem:

  • pozyskanie nowych klientów, 
  • docenienie dotychczasowych klientów, 
  • budowanie więzi, 
  • zwiększenie sprzedaży kosmetyków, 
  • wypromowanie nowych pracowników, 
  • zwiększenie przychodów, 
  • przypomnienie o swoim istnieniu klientom, którzy zaprzestali korzystania z usług salonu.

Następnie, w zależności od celu, należy skoncentrować się na odbiorcy i ustalić, do kogo kierujemy promocję oraz jakie instrumenty wykorzystamy do osiągnięcia celu: 

Bezpośredni kontakt z klientem – zarówno podczas wizyty, jak i eventów organizowanych w salonie i poza nim to skuteczny kanał pozyskiwania nowych i budowania więzi z dotychczasowymi klientami. Bazując na osobistych relacjach, można przekazać informacje np. na temat aktualnej promocji i zachęcić gościa, oraz za jego pośrednictwem inne osoby, do skorzystania z niej. Poprzez profesjonalnie wykonaną usługę z zachowaniem standardów obsługi klienta możemy również pozyskać nowych gości. W dodatku jest to promocja bezpłatna. Warto zatem doceniać znaczenie bezpośredniego kontaktu z klientem, bo od niego zależą nie tylko zyski salonu, ale również opinia na jego temat, której kupić nie można. Mamy jednak na nią wpływ.

Internet – FB, Instagram, strony WWW, blogi, YouTube. Dzisiaj już prawie nikt nie wyobraża sobie życia bez nich. Rzeczywiście są nieocenionym źródłem informacji, która w szybki sposób może dotrzeć do klienta masowego, przy niskich nakładach finansowych. Niemniej warto mieć na uwadze, że nie wszyscy korzystają z internetu, więc ograniczanie się tylko do tego kanału komunikacji byłoby błędem. A przy okazji pamiętajmy, że informacje zamieszczane w mediach społecznościowych nie znikają, więc lepiej korzystać z nich z rozmysłem. 

Reklama – spoty reklamowe w telewizji, radiu, ogłoszenia reklamowe w prasie i sponsorowane wywiady, broszury, ulotki, banery, czyli wszystkie odpłatne formy promocji. Myślę, że przed zainwestowaniem pieniędzy warto zastanowić się, co w zamian za nie osiągniemy. Dzisiaj mało kto systematycznie czyta prasę. Jeśli chodzi o radio, to sądzę, że życzenia świąteczne w lokalnej stacji są dobrym pomysłem, ale w niewielkiej miejscowości. Chyba że ma się kilka salonów w jednym mieście i są one znane – wówczas reklama zostanie szybciej zapamiętana. 

Programy sprzedażowe służą wygenerowaniu szybkich zysków i opierają się m.in. na pomyśle sprzedaży dwóch produktów, gdzie drugi jest oferowany w niższej cenie. Może to być też wartość dodana do usługi. Wiele salonów w dalszym ciągu stosuje dziesiątą usługę gratis. Nie jestem zwolenniczką tego typu promocji, ponieważ koszty jej są zbyt wysokie w s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy