Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Barbera

31 marca 2021

NR 8 (Marzec 2021)

Strona internetowa dla barber shopu – czy salon fryzjerski jej potrzebuje? Facebook i instagram to nie wszystko

0 79

Kiedy z zainteresowaniem podglądam fajnie tworzone marki, często zwracam uwagę, że w polskim barberingu większość przedsiębiorców koncentruje się na mediach społecznościowych i serwisie Booksy. Po co komuś dodatkowa strona www, skoro na Facebooku i Instagramie można przekazać te same informacje? Po co kolejna inwestycja, kiedy obecnie każdy barber shop „ma Facebooka”? Zacznijmy od początku.

Zalety mediów społecznościowych

Są branże, które trudno jest promować w mediach społecznościowych. Jest tak, gdy produkty lub świadczone usługi są ważne, ale mało atrakcyjne wizualnie. Szeroko pojęta branża beauty jest tego przeciwieństwem. Piękni ludzie i niebanalne wnętrza wdzięcznie prezentują się na Instagramie. Kosmetyki, brzytwy, transformacje przed/po aż proszą się o ciekawe zdjęcia i opisy. 

Lepiej lub gorzej prowadzony fanpage na Facebooku daje duży potencjał promocji firmy – poprzez łatwość edycji, uproszczony kontakt z odbiorcą usługi, możliwość wystawiania opinii, całkiem niezłe opcje ustawienia reklamy. No i co ważne – jest całkowicie darmowy. Ale takie myślenie niesie ze sobą pewną pułapkę: administratorzy stron na Facebooku i Instagramie zaczynają błędnie myśleć, że skoro media społecznościowe mają tyle zalet, to w zupełności wystarczą do budowania biznesu. Tymczasem mają one też wiele ograniczeń.
Nie wkładaj wszystkich jajek do jednego (cudzego) koszyka

Kiedy mówimy o „naszym” fanpage’u, tak naprawdę używamy skrótu myślowego. Inwestując (czasami bardzo poważne pieniądze) w tworzenie „swoich” kanałów na Instagramie i na Facebooku, pamiętaj, że tak naprawdę nie masz do nich prawie żadnych praw. Nie jesteś ich właścicielem. Ich JEDYNYM właścicielem, któremu przekazujesz prawa wszystkich publikowanych materiałów (zdjęć, filmów, treści),  jest firma Facebook. 

Boleśnie przekonują się o tym autorzy grup i stron, którym algorytm – bez żadnego wyjaśnienia – kasuje konta. Bez uzasadnienia, bez możliwości odwołania – miesiące i lata włożonej pracy znikają bezpowrotnie. Bo algorytm źle odczytał wpis, błędnie zaklasyfikował zdjęcie jako zawierające np. nagość albo nasza konkurencja z kilku kont zgłosiła stronę jako promującą nienawiść. Skupianie się na mediach społecznościowych przypomina trochę budowanie swojego domu na cudzym polu. W dodatku na takim, na którym jest coraz mniej osób. 

Badania wskazują, że zainteresowanie Facebookiem spada. Użytkownicy przenoszą się na Instagram, TikTok albo całkowicie odchodzą od mediów społecznościowych. Sam znam wiele osób, które „zmęczyły się” Facebookiem i całkiem zawiesiły konta. Co więcej, zmieniający się algorytm sprawia, że coraz trudniej jest za darmo dotrzeć do nowych odbiorców.  Możesz to zrobić płatnie, podbijając posty – a to już tanie nie jest. Jeśli zajmujesz się promocją na Facebooku, na pewno zauważyłeś ostatnio mniejszą liczbę reakcji, mniejsze zasięgi czy droższą reklamę – to właśnie konkretny rezultat zmian w algorytmie.

Nie chcę być źle zrozumiany! Oczywiście spójne, regularne publikowanie fajnych treści w mediach społecznościowych jest szalenie ważne do budowania marki, a reklama geotargetowana na tych kanałach daje Ci wspaniałe narzędzia. Ale pamiętaj, że istnieje życie i duży potencjał promocji poza Facebookiem.

Strona www i lokalny biznes usługowy

Właśnie dlatego każda lokalnie działająca firma nakierowana na budowanie i skalowanie biznesu powinna pomyśleć o swojej własnej stronie www. Jest ona bowiem przestrzenią, na której to twórca w 100% decyduje, co ma się na niej pojawić. Nikt obcy nie skasuje Twojej strony, nie będziesz ograniczony decyzjami żadnego algorytmu. A jeśli pewnego dnia obudzisz się z niedziałającym Facebookiem, nadal masz miejsce w sieci, gdzie możesz odsyłać swoich fanów. 
Strona www daje możliwość przedstawienia jasnej oferty, danych kontaktowych i wszystkich ważnych informacji w jednym miejscu bez konieczności wyszukiwania ich w pamięci Facebooka czy Instagrama. 

Własna strona pomaga w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych i mapach Google, a jej oddźwięk jest lepszy wśród odbiorców niż link do profilu na fb. Usługi lokalne, a do takich należy fryzjerstwo, nadal są wyszukiwane głównie przez zwykłą wyszukiwarkę. Dobra pozycja w wyszukiwarkach nie jest budowana z dnia na dzień – im szybciej Twoja strona zaistnieje w sieci, tym lepiej dla jej pozycji w Google.

Dobrze dobrana domena uzupełnia wszystkie drukowane materiały reklamowe firmy. Jeśli robisz vlepkę/plakat/ulotkę/koszulkę, łatwiej umieścić na niej adres, np. „www.barberlublin.pl” niż „www.facebook.com/barberlublin”. Poza tym po podłączeniu płatności internetowych na stronie www stosunkowo łatwo założyć sklep internetowy, np. z kartami podarunkowymi i gadżetami. Wi...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    Komentarze (0)

    Napisz własny komentarz