Sukcesja stanowiskowa nie dokona się sama

Strefa Barbera

Sukcesja to temat głównie związany z transferem wiedzy, władzy i własności założyciela firmy na rzecz osób z kręgu rodzinnego, których zadaniem jest kontynuacja działania przedsiębiorstwa w kolejnym pokoleniu. Dotyczy co do zasady firm rodzinnych. Można jednak wyodrębnić z tego procesu jeden z elementów, który w kontekście prowadzenia salonu może mieć kluczowe znaczenie w obrębie zatrudniania i zarządzania pracownikami. Mowa tutaj o sukcesji stanowiskowej. Hasło może brzmieć zagadkowo, obco, tajemniczo...

A ja zapytam inaczej: czy kiedykolwiek myślałeś o tym, by przygotować kogoś, kto miałby Cię zastąpić lub poprowadzić Twój biznes w sytuacji, gdyby coś Ci się stało i nie mógłbyś pracować, albo chciałbyś zająć się czymś jeszcze, przejść w stan emerytalny lub po prostu „zarządzać z tylnego siedzenia”. Może to być również zespół osób, które, odpowiednio przygotowane, będą w Twoim imieniu prowadzić Twoje biznesy. Żeby jednak tak się stało, potrzebnych jest kilka kroków, gdyż taki transfer wiedzy i kompetencji powinien odbyć się według zaplanowanego procesu, scenariusza.

Warto zacząć od zbadania aktualnych kompetencji, posiadanej wiedzy, cech oraz umiejętności wymaganych do objęcia wyznaczonych przez Ciebie stanowisk. Obsadzenie stanowisk nie na podstawie kompetencji i kluczowych umiejętności może spowodować zahamowanie rozwoju Twojej firmy. Relacje i uczucia proponuję schować w tym momencie w kieszeń i kierować się adekwatnymi do obejmowanych stanowisk cechami kandydatów. To może pozwolić w przyszłości rosnąć biznesowi, nawet jeśli Ty nie będziesz brał w tym czynnego udziału. Nastąpi to, ponieważ prawdopodobnie dotychczas nie było to realizowane przez pryzmat umiejętności, ale na bazie długotrwałych relacji, zażyłości i uleganiu wpływom różnych osób.

Powinieneś również nauczyć się delegować zadania i oddawać odpowiedzialność za podejmowanie decyzji. Dla wielu nie będzie to łatwe, gdyż często na przestrzeni lat doświadczyłeś (lub znasz kogoś, kto doświadczył) nieuczciwości ze strony pracowników. Dlatego obawiasz się braku lojalności, nieuczciwych praktyk, kradzieży bazy danych oraz zbyt łatwego opuszczania Twojej firmy przez pracowników kierujących się najczęściej względami finansowymi. Można temu zapobiec i spowodować wyższą retencję pracowników w firmie.

Czym jest retencja?

Retencja pracowników (od łac. retentio – zatrzymywanie) polega na wdrażaniu rozwiązań propracowniczych, systemu motywacyjnego, a także optymalizacji wysokości wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, które łącznie czynią pracę w firmie atrakcyjną dla pracowników.

Wysoka retencja pracowników oznacza, że:

  • są zadowoleni z pracy, jaką wykonują,
  • odpowiadają im warunki pracy (zarówno w kontekście higieny pracy, jak i czynników motywacyjnych),
  • oferta konkurencji nie jest wystarczająco atrakcyjna, 
  • by skłonić pracowników do odejścia.

W raporcie płacowym 2020 Hays Poland możemy przeczytać, że aż 90% badanych pracodawców oferuje benefity pozapłacowe. Jednocześnie zaledwie 14% z nich uważa, że ułatwiają one pozyskiwanie pracowników. Ta rozbieżność może wynikać z dość sztampowego podejścia do tego rodzaju świadczeń. Od lat na liście najbardziej popularnych królują pakiety prywatnej opieki medycznej i karty sportowe. Dlaczego nie spełniają swojej funkcji? Bo nadal niewielu pracodawców bada poziom zadowolenia z dostępnych w ich firmie ben...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy