Zamiast blokować, zacznij edukować

Strefa Barbera

Ponad 25 tys. zł w skali roku może tracić salon na klientach, którzy nie pojawiają się na umówionej wizycie. Wrzucanie na czarną listę już nie pomaga, bo nie jest problemem znalezienie terminu w konkurencyjnym salonie.

Wypełniony po brzegi grafik zawsze cieszy. Mina rzednie dopiero, gdy wraz z upływającą dniówką w tabelce pojawiają się kolejne adnotacje „nie przyszedł”. Jeden z czołowych barber shopów w Katowicach spytał wprost klientów o powody absencji. W przeprowadzonej przez salon ankiecie wzięło udział stu klientów, którzy chociaż raz nie pojawili się na zarezerwowanej wizycie. Jako główny powód nieobecności klienci podawali w większości „coś mi wypadło”. Taką odpowiedź zaznaczyło ponad 60% ankietowanych. Jednak nie jest to wystarczające usprawiedliwienie. 

– Do każdej takiej sytuacji podchodzimy indywidualnie. Są przypadki losowe, na które nie mamy wpływu. Nagła choroba, stłuczka czy wezwanie do szkoły. Nikt nie ma o coś takiego pretensji. Jednak u wielu klientów pod nagłym wypadkiem kryje się nagły atak lenia, zmiana planów czy nawet brak nastroju. I tu już nie możemy być wyrozumiali – wyjaśnia Małgorzata Środa, menedżer Brzytwa Mać Barber Shop z Katowic. 

I raczej nie ma się co dziwić. Jeśli klient nie zjawi się na umówionej wizycie lub nie odwoła jej odpowiednio wcześnie, salon traci kwotę, którą zarobiłby na zrealizowanej usłudze. Nie ma szansy wpisać na to miejsce innego klienta, więc barber siedzi przez godzinę, tracąc czas.
Uśredniając, jeśli każdego dnia w sześciodniowym tygodniu pracy przynajmniej jeden klient nie przyjdzie, salon może stracić nawet 25 tys. zł w skali roku. Można machnąć ręką na 90 zł za jedną wizytę, jednak roczna kwota robi już wrażenie. Jako jeden z kolejnych powodów ankietowani klienci podawali także szczere „zapominam” – 18%. Reszta zrzuca winę na błędy techniczne systemu rezerwacji lub inne, nieokreślone powody. 

Krajowy Rejestr Niesfornych Klientów

Stosowanych metod zwalczania niesfornych klientów jest wiele. Większość niestety nieskuteczna. Jedną z najbardziej popularnych jest wrzucanie na czarną listę osób, które notorycznie nie zjawiają się na wizyty. Nawet najpopularniejsze systemy rezerwacji online oferują taką możliwość t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 2 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy