Jakość obsługi klienta a budowanie marki studia fryzjerskiego

Porady ekspertów

Otwierając własny salon fryzjerski, zazwyczaj mamy już wyobrażenie tego, jakie miejsce chcemy stworzyć dla naszych klientów; jakich warto- ści poprzez swoje usługi chcemy im dostarczać. Sama wyobrażając sobie swój salon, zawsze marzyłam o miejscu wypełnionym zachwyconymi klientkami. Kiedy rozpoczy- nałam swój biznes, zdefiniowa- łam swoje wartości i jak mantrę powtarzałam: „cenię sobie jakość, dlatego STAWIAM NA JAKOŚĆ”. Tobie też polecam to zrobić. Określ cechy i potrzeby swojego idealnego klienta. W ten sposób uzyskasz odpowiedź na pytanie, na jakim poziomie powinnaś/powinieneś realizować usługi. Od razu postaw sobie poprzeczkę wysoko, jeśli Twoim celem było i jest oferować usługi na najwyższym poziomie. Bazując na moim doświadczeniu, obserwując fryzjerów i rozmawiając z nim na szkoleniach, stwierdzam, że dobra jakość usługi fryzjerskiej to nie wszystko, by zadowolić klienta. Za kompletność usługi odpowiada również perfekcyjna obsługa.

Przyjmując nową klientkę, cały czas jestem zdziwiona, kiedy słyszę: „Nikt wcześniej nie przeprowadził ze mną konsultacji, nie opowiedział, co możemy zrobić”. A po konsultacji zazwyczaj słyszę: „Jest Pani pierwszym fryzjerem, który nie spytał: Co robimy? Tylko doradza Pani sama”.

Korzystając z różnych usług, zawsze zwracałam uwagę na szczegóły i na to, jak jestem traktowana jako klientka. Uwielbiam dawać dużo od siebie i tym samym lubię też korzystać z dobrych usług, które mają fantastyczną obsługę i które sprawiają, że czuję się wyjątkowo. Jak zatem zbudować dobrą markę, aby zachwycać swoje klientki i zachęcić je do powrotu? Na jakie aspekty zwracać uwagę? 
 


Myśląc o stworzeniu idealnego miejsca dla swoich klientów zadaj sobie pytania:

  • Jaka jest Twój klientka? (Jaki jest Twój klient?)
  • Czego oczekuje i jakie ma wymagania?
  • Jak chce się czuć w Twoim salonie? 
     

Mocno wierzę, że przyciągamy ludzi podobnych do siebie, dlatego przed stworzeniem swojego salonu zastanów się, na co Ty zwracasz uwagę i do jakiej klienteli chcesz dotrzeć. Nigdy nie będzie tak, że wszystkie klientki będą oczekiwały tego samego, jednak chodzi o najważniejsze aspekty. Jest wiele czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przed otwarciem salonu. W tym artykule poruszę 4 kwestie dotyczące jakości obsługi, które moim zdaniem mają bardzo duży wpływ na budowanie marki i renomy salonu.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz 

Wszystko zaczyna się już na początku wizyty i to jest naprawę ważna kwestia, o której często wielu fryzjerów zapomina lub uważa, że jest to mało istotne. Jak dobrze wiemy, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego zaraz po wejściu do studia powinna przywitać Twojego klienta pozytywna energia. Uśmiech i idąca za nim serdeczność odgrywa tutaj kluczową rolę. Klienci przychodzą do nas zarówno po fryzurę, jak i dobre wibracje. Empatyczny fryzjer to skarb, dlatego zaopiekuj się swoją klientką już od samego początku, tak by czuła się komfortowo, mogła odpocząć i zapomnieć o wszystkich problemach. Często jesteśmy traktowani jako powiernicy i bardzo istotną kwestią jest uświadomienie sobie, że zdecydowanie więcej powinien mówić klient niż stylista. Pozwól wygadać się klientce lub pomilczeć, jeśli tego potrzebuje. Często styliści niestety zapominają się i przytłaczają swoje klientki opowieściami, które niekoniecznie je interesują. Oczywiście będą osoby, które chętnie wysłuchają tych historii, jednak z mojego doświadczenia wynika, że jest ich mniej. Zdecydowanie uważam, że będąc na początku drogi budowania swojej marki lub siebie jako stylisty, najlepszym rozwiązaniem jest działać w wyważony sposób i powoli poznawać swoją klientelę. 

O czym najlepiej rozmawiać z klientami? Przeznacz swój czas na mówienie o jej/jego włosach, skórze głowy, usługach, które wykonacie, i o pielęgnacji domowej. W ten sposób na pewno pracujesz nad zdobyciem zaufania swojej nowej klientki i tym samym być może stałą współpracę. Twoje profesjonalne podejście będzie świetnie wpływało na wizerunek Twojej marki, a z czasem będziesz wiedzieć, na ile osobistych historii możesz sobie pozwolić. 
 

Skupiamy się na tu i teraz

Bardzo istotnym aspektem przy rozmowie z klientem jest wyzbycie się mówienia o nieobecnych osobach i krytykowania pracy innych fryzjerów. Na pewno zdajesz sobie sprawę, że takim zachowaniem nie zbudujesz trwałej relacji z klientem. Wiem, że czasami naprawdę ciężko jest nie skomentować źle zrobionych włosów, ale czy naprawdę myślisz, że klientka właśnie to chciała usłyszeć? Z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy