OTWIERAMY BARBER SHOP, CZYLI JAK ODNALEŹĆ SIĘ W NATŁOKU INFORMACJI I PRZEPISÓW

Porady ekspertów Strefa Barbera Strefa Brodacza

BARBER to obecnie jeden z najbardziej pożądanych zawodów rzemieślniczych. Gdy o nim myślimy nasza wyobraźnia rozpościera przed nami piękną wizję pracy w klimatycznym miejscu. Miejscu przesiąkniętym swobodną, męską atmosferą. Pracy z klientami, którzy w zaufaniu oddają się w nasze ręce, a my wręcz czujemy, że możemy zmieniać ich życie, kreując ich nowy wizerunek lub dbając o dotychczasowy. Brzmi jak zawód marzeń i rzeczywiście wszystko co napisałam wcześniej jest prawdą. Dokładnie tak wygląda ta praca, którą z przyjemnością wykonuję od wielu lat, ale…

Chcąc otworzyć własny barber shop (czyli salon fryzjerstwa męskiego) musimy liczyć się z obowiązkami jakie nakładają przepisy i jakie spoczywają na nas jeśli chcemy zapewnić usługi o najwyższym standardzie bezpieczeństwa i higieny. Tych przepisów jest niestety bardzo dużo i pierwszy kontakt z nimi może przytłoczyć i wprawić nas w osłupienie. Początkowo możemy czuć się zdezorientowani i zagubieni w morzu trudno sformułowanych zdań określających co nam wolno a czego nie. Tym bardziej, że nie dostaniemy tych wszystkich informacji na tacy. Sami musimy przekopać się przez ministerialne ustawy, wypytywać pracowników sanepidu czy kontaktować się z Inspekcją Pracy. Ponieważ mam już to wszystko za sobą, chcę podzielić się z Wami wiedzą i doświadczeniem. Mam nadzieję, że ta garść informacji pomoże Wam przez to przebrnąć bez szwanku na Waszym entuzjazmie i pasji z jakimi zapewne przystępujecie do otwierania własnego biznesu. Oczywiście ten artykuł nie jest przeznaczony tylko dla tych, którzy są właśnie na starcie. Przepisy, na mocy których możemy prowadzić działalność fryzjerską w Polsce, dotyczą wszystkich, również tych, którzy salony już posiadają. Tempo zmian w prawie jest szybkie i nie zawsze za nimi nadążamy, dlatego mam nadzieję, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Obecnie trwają prace nad nowymi wymaganiami sanitarnymi i higienicznymi przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych czy tatuatorskich. Poprzednie przepisy obowiązywały do stycznia 2012 roku. Od tamtej pory wiele zależało od „widzimisię” pracowników sanepidu. Gdy otwierałam swój pierwszy salon nie dostałam żadnych, konkretnych wytycznych ze strony tej instytucji, ponieważ nikt o barber shopie wtedy nie słyszał. To było bardzo frustrujące, tym bardziej, że wielokrotnie dostawałam sprzeczne informacje od różnych pracowników tej samej placówki. Teraz prowadzenie salonu fryzjerstwa męskiego nie jest już tak zaskakujące i wiele procedur zostało ustalonych, choć nadal spotykam się z „widzimisię”, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Nie dajcie się jednak zastraszyć pracownikom sanepidu, a będzie to możliwe tylko wtedy, gdy posiądziecie wiedzę z zakresu Waszych praw i obowiązków wynikających z przepisów. Pamiętajcie, że ten artykuł jest poglądowy i nie może stanowić wykładni podczas sporu z sanepidem. Sama wciąż zgłębiam ten temat i często dowiaduję się zupełnie nowych rzeczy lub odkrywam, że przepisy w ciągu ostatnich miesięcy uległy zmianie, choć nigdzie nie było o tym nawet wzmianki. W tym artykule opowiem Wam jak to wygląda w moich salonach. Dodam, że ostatnią kontrolę z sanepidu przeszliśmy śpiewająco. Kontrolujący nie miał ani jednego zastrzeżenia co do dokumentacji, dezynfekcji czy samego sposobu prowadzenia działalności.

Skupię się głównie na wymaganiach sanepidu, bo musicie wiedzieć, że prowadzenie działalności gospodarczej o takim charakterze to zbiór obowiązków, które nakładają na nas różne instytucje takie jak Urząd Skarbowy czy Inspekcja Pracy.

Jak już wspomniałam, zbiór nowych przepisów jest w fazie projektu, i w takiej fazie jest zawieszony od wielu lat, ale doszły do mnie informacje, że w związku ze wzrostem zainteresowania usługami poprawiającymi wygląd (fryzjer, kosmetyczka, tatuator etc.) prace nad wdrożeniem ich w życie ruszyły mocno do przodu i zapewne w najbliższym czasie zostaną one uchwalone. Dlatego warto się z nimi zapoznać już teraz, bo poza niewielkimi poprawkami prawdopodobnie wejdą w życie w obecnym kształcie. Pod poniższym adresem znajdziecie projekt nowej ustawy oraz możecie sprawdzić na jakim jest ona etapie.

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321979/

LOKAL

Przede wszystkim lokal, w którym planujecie lub w którym prowadzicie działalność, musi mieć niezależne wejście oraz posiadać następujące pomieszczenia lub wydzielone strefy: przestrzeń, w której są świadczone usługi, szatnię oraz poczekalnię dla klientów, oddzielne pomieszczenie dla pracowników, w którym zapewnione są szafki na odzież oraz wydzielone miejsce do spożywania posiłków, toaletę, miejsce do przechowywania sprzętu, stanowisko do dezynfekcji.

Jak to wygląda w praktyce? Nie jest to bardzo skomplikowane, choć problem mogą mieć Ci, którzy razem z barber shopem prowadzą inną działalność usługową np. kawiarnię lub salon tatuażu, ale pamiętajcie, że zawsze możecie wystąpić do sanepidu z wnioskiem o odstępstwo od obowiązujących przepisów. Czyli jeśli z jakichś powodów nie możecie spełnić wymogów i jesteście w stanie uargumentować tą niemożność, sanepid może udzielić Wam zgody.

Wiadomo, że salon posiada miejsce świadczenia usług. Jest to główna sala, w której strzyżecie. Nie dziwi też poczekalnia czy wieszak na wierzchnią odzież Waszych klientów. Problem pojawia się gdy chcecie podawać swoim klientom kawę czy herbatę w filiżankach lub kubkach, wtedy trzeba zaopatrzyć się w wyparzarkę do naczyń. My rozwiązaliśmy ten problem wprowadzając kubki jednorazowe, które przeznaczone są do gorących napoi.

Pomieszczenie dla pracowników to miejsce, gdzie osoby świadczące usługi mogą usiąść, odpocząć, zjeść posiłek. W takim pomieszczeniu powinien znajdować się zlewozmywak, szafki na odzież wierzchnią i/lub roboczą oraz stół z krzesłami.

Konieczność posiadania toalety nie wymaga komentarza, ale powiem tylko, że toaleta musi mieć przedsionek, w którym jest umywalka i musi być on oddzielony od WC drzwiami o szerokości co najmniej 90 cm (przepisy budowlane).

Cały lokal powinien być tak zaplanowany i posiadać takie elementy wystroju, które zapewniają maksymalną higienę i możliwość umycia wszystkich powierzchni środkami dezynfekującymi. Niestety ten przepis budzi wiele wątpliwości. Pamiętam sytuację, w której zabroniono nam posiadania roślin (!), gdyż nie są one powierzchnią łatwo-zmywalną i gromadzą kurz. Również dywany, tapicerowane meble, drewniane szafki mogą budzić takie wątpliwości i myślę, że ich obecność jest zależna od wyrozumiałości osoby kontrolującej nasz lokal. Dlatego zawsze warto być dla nich miłym i uprzejmym, bo życzliwością można naprawdę dużo zdziałać.

W salonie muszą też znaleźć swoje miejsce tabliczki i plansze, takie jak: zakaz palenia, oznaczenie wyjścia ewakuacyjnego, instrukcja przeciwpożarowa, instrukcja udzielania pierwszej pomocy, numery alarmowe, oznaczenie gaśnicy (wraz ze sprawną gaśnicą). Wszystkie oznaczenia muszą się znajdować w miejscach widocznych.

STANOWISKO BARBERSKIE

Dla wygody Waszej oraz pracowników, ale także w celu zapewnienia należytej higieny, uważam, że każde stanowisko powinno być wyposażone w umywalkę. Dużo łatwiej pracuje się mając bezpośredni dostęp do bieżącej wody, tym bardziej jeśli planujecie lub świadczycie usługi związane z wykorzystaniem brzytwy.

Fotel berberski będący miejscem wykonywania usług powinien być tak usytuowany, by praca przy nim nie zagrażała naszym klientom, tak by na przykład nikt nas nie potrącił, gdy nasza brzytwa właśnie spoczywa na gardle klienta.

Obowiązkowa jest też szafka na sprzęt, która dodatkowo może stanowić miejsce przechowywania czystych ręczników (więcej o ręcznikach znajdziecie w dalszej części artykułu). Warto też zaopatrzyć się w podgrzewacz do ręczników, który jest dużym udogodnieniem przy rytuale golenia lub konturowania brody. Decydując się na niego zwróćcie uwagę, aby był on wyposażony w lampę UV, która ma właściwości dezynfekujące.

Pracująca na stanowisku berberskim osoba musi przejść tzw. szkolenie stanowiskowe, które może być przeprowadzone przez pracodawcę. Dotyczyć ono powinno wszystkich zagadnień odnoszących się do bezpieczeństwa pracy. Podpisany przez pracownika dokument z rozpisanym szkoleniem powinien znajdować się w salonie, na wypadek kontroli.

PRACOWNICY

Każdy pracownik salonu fryzjerskiego, bez względu na wykonywaną funkcję, musi posiadać książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych. Książeczka taka stanowi własność pracownika, więc jej przetrzymywanie jest niezgodne z kodeksem pracy, ale dokument potwierdzający jej ważność, który powinien być wydawany za każdym razem, gdy podbijana jest książeczka, musi znajdować się w salonie.

Ponadto każdy pracownik musi przejść szkolenie BHP. Zazwyczaj jest ono przeprowadzane przez firmę zewnętrzną chyba, że pracodawca ma do tego odpowiednie kwalifikacje. Pierwsze szkolenie BHP nazywane jest szkoleniem wstępnym i jest ważne przez dwa lata. Nie ma jednoznacznych przepisów, które nakazują odświeżanie takiego szkolenia, jest jedynie zalecenie, które sugeruje, by to robić.

Kolejnymi, niezbędnymi dokumentami są: ocena ryzyka zawodowego oraz karta oceny ryzyka zawodowego. Takie dokumenty mogą zostać przygotowane przez pracodawcę lub można zlecić ich wykonanie firmie zewnętrznej. Karta ryzyka zawodowego określa wszystkie zagrożenia, które mogą spotkać pracownika w miejscu pracy. Im więcej zagrożeń wykażecie, tym większa szansa, że w przypadku wypadku przy pracy nie zostaniecie pociągnięci do odpowiedzialności. Opisując te zagrożenia należy wskazać prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Wiem, że może się to wydawać śmieszne lub wręcz absurdalne, ale w ocenie ryzyka warto wskazać takie czynniki jak: porażenie prądem, poparzenie suszarką, poślizgnięcie się, przewrócenie, a nawet ataki agresji ze strony klientów. Z rozpisaną oceną ryzyka zawodowego musimy zapoznać pracownika i wraz z jego podpisem dokument ten trafia do teczki pracowniczej.

Pracownik musi również zapoznać się z kartami charakterystyk środków chemicznych znajdującyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 4 elektroniczne wydania
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego wydania czasopisma
  • Dostęp do treści w bibliotece cyfrowej
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy